Tak se zrodily například aerosáně Tatra V 855 nebo tankový osmnáctiválcový motor V 955. Využití skvělé nákladní Tatry 111 však tyto nepochybné úspěchy s pochybným účelem zcela překrylo. Německá armáda v prvních letech války disponovala automobily různých značek a typů, což komplikovalo určení vozidel během bojů a znemožňovalo účinný pohotovostní servis.

Obvinění z kolaborace 

Proto byla vyhlášena soutěž o návrh kvalitního univerzálního automobilu. Výsledek byl žalostný. Poté, zcela mimo soutěž, nabídl Hans Ledwinka Tatru 111, která byla právě uváděna na trh a ohromovala na svou dobu vynikajícími jízdními vlastnostmi v náročném terénu.

Okamžitý zájem po předváděcích jízdách vedl na přelomu let 1942–1943 k zahájení sériové výroby a vozidla byla dodávána na východní frontu. Tato skutečnost Ledwinkovi přitížila, když byl po válce obviněn z kolaborace.

Při osvobozování Kopřivnice v květnu 1945 Hans Ledwinka neutíkal. „Pamětníci vzpomínají, že ve chvíli, kdy byla již slyšet střelba z Příbora, byla připravena Tatra 87, která ho měla dovézt do Rakouska do bezpečí. Odmítl, neboť byl přesvědčen o správnosti svého jednání,“ říká kurátor Technického muzea v Kopřivnici Radim Zátopek.

Šest let těžkého žaláře

Podle sporých informací, které k válečnému období jeho života existují, se Hans Ledwinka rozhodl v roce 1944 odejít do důchodu. Vadilo mu, že mu nacistické orgány stále více zasahují do řízení podniku, aniž by přebíraly zodpovědnost.

Ledwinka byl nakonec zatčen v červnu 1945. „Na jeho uvěznění měla zájem armáda, ale také ministerstvo průmyslu a v neposlední řadě i nové vedení podniku,“ vysvětluje Zátopek. „Patenty na výrobu aerodynamických vozů měl zapsány mimo republiku a tehdejší funkcionáři se obávali, že jejich použití pro Tatru zablokuje.“

Přesto Ledwinku ve věznici v Novém Jičíně tajně navštívili tatrováčtí konstruktéři Vladimír Popelář a Josef Chalupa. Potřebovali konzultovat přípravu nového vozu Tatra 600 (Tatraplánu). Ledwinka je prý přivítal slovy: „Děti, já jsem tak rád, že vás vidím!“ a dvě a půl hodiny s nimi probíral konstrukční problémy.

Z dokumentů vyplývá, že soudní řízení proti Hansi Ledwinkovi bylo pro nedostatek důkazů zastaveno, ale po únorovém převratu bylo znovu obnoveno. V září 1948 vynesl Mimořádný lidový soud rozsudek: šest let těžkého žaláře. Trest zdůvodňoval takto: „Za okupace jako ředitel závodu Tatra Kopřivnice podporoval nacistické hnutí a horlivě napomáhal válečnému úsilí Německa.“

Odmítl VIP podmínky

Žádost o milost byla zamítnuta a Hans Ledwinka si musel odpykat celý trest. Těsně před jeho koncem ho navštívil ve vězení zmocněnec ministerstva průmyslu a nabídl mu místo poradce a léčení u nejlepších odborníků – pokud zůstane v Československu.

Ledwinka odmítl. Využil práva cizího státního příslušníka a v září 1951 odešel do Rakouska ke svým dětem. V roce 1954 se přestěhoval do Mnichova, kde strávil zbytek života jako konzultant různých automobilek.

Geniální konstruktér zemřel jako 89letý v březnu 1967. Jeho obvinění ze spolupráce s nacisty přetrvávalo mnoho dalších let. Teprve v roce 1992 jej Nejvyšší soud ČSFR této viny v plném rozsahu zprostil a rehabilitoval.